fredag 5 juni 2015

Långpass, vaka och utrustning

Igår kan jag nog påstå att jag bekräftade formen inför årets Fotrally. Jag traskade från jobbet och hem efter att ha vakat hela natten. Jag var såklart lite medtagen men mitt trilskande ben klarade sig bra. För att summera: På onsdagen klev jag upp kl. 06:20 och var vaken tills jag började gå strax innan kl. 07:00 på torsdagen. Jag gick sedan i tolv timmar och fem minuter - en sträcka på 62 kilometer - i ett tempo en bråkdel snabbare än Fotrallyts 5 kilometer per timme.

Tolv timmar är en väldigt lång tid, speciellt om en tillbringar tiden med att gå och speciellt utan sällskap. De flesta av oss som deltar i år kommer att gå längre än tolv timmar. Förra året tror jag att hälften hade brutit när det gått 18 timmar, så jag tror vi får räkna med ganska mycket folk längsmed södra Mälaren under fredagsdygnet.

Vid den här tiden förra året hade jag gått både två tolvtimmarspass och ett femtontimmarspass och vakat mig igenom flera nätter. Vakenheten hade jag inga problem med. Under hela mitt pass fick jag tre till fyra sömnighetsattacker där jag gick och klippte med ögonen bara någon eller ett par minuter innan det gick över. I år får det därför räcka med ett vakpass, nu vet jag att jag klarar det utan större problem. Däremot blev jag påmind om några andra saker i utrustningsväg.

För det första ska jag komma ihåg att ta med mig en fet salva att ha mellan skinkorna. Efter drygt sex timmar kändes det som jag hade sandpapper i rumpan och det slapp jag förra Fotrallyt tack vare salvan. Det här passet hade jag inte heller smörjt mina fötter, men de klarade sig utmärkt. Inför rallyt ska jag dock smörja med Sportslick, något jag rekommenderar alla som har tänkt sig att klara första natten i någotsånär bra skick. Jag gick i mina gamla slitna terrängskor av märket Salomon som jag gick pilgrimsleden med för ett par år sedan (här kan du läsa om det äventyret). Jag ska gå ett par kortare sträckor med ett par andra löparskor och ett par sandaler så att jag har med mig tre par skor att alternera emellan vägen runt Mälaren. Jag kommer använda mig av två par tunna ullstrumpor; närmast foten ett par tåstrumpor för att slippa skav mellan tårna och på det en vanlig strumpa för att slippa friktion mellan sko och fot. Funkade utmärkt förra året.

Det var soligt och varmt i torsdags. För att slippa smörja in mig med solskyddskräm använder jag långärmat och keps med solskydd för nacken (jag ser ut som någon slags legionär när jag traskar fram). Förra året hade jag ett par lätta trekvartslånga byxor som fungerade utmärkt både när det var varmt på dagen och under de svalare nattimmarna. Materialet i kläderna närmast kroppen är ull som både värmer och svalkar beroende på väderlek. En annan fördel är att ullen inte börjar stinka när jag gått och svettats i den under ett dygn eller två. Skönt för både mig själv och omgivningen. Ett billigare alternativ som jag inte hunnit testa så mycket, men som påstås ha samma egenskaper, är bambu.

Något annat jag påmindes om var värdet av en bra ryggsäck. Själv använder jag en lättviktsrygga från Haglöfs. Bra att ha snacks och vattenflaska tillgängligt utan att behöva ta av sig ryggan. I ryggan kommer jag utöver proviant att ha ett regnställ i lättvikt. Något jag eventuellt kan använda om det blir lite kyligare eller om det blåser mycket. Ska också ta med mig ett paraply som kan vara skönt att ha om det regnar kraftigt.

Liksom förra året tar jag med mig en avbruten tandborste och lite tandkräm. Efter ett dygns småätande piggar det upp med tänder som inte fastnar i varandra av beläggning. Tar också med mig engångshandskar att använda när jag smörjer fötter och rumpa, inte så fräscht att använda händerna till mat efter en sådan behandling. Av den anledningen har jag också med mig en liten flaska med handsprit (kommer i skrivande stund inte ihåg om det fanns handsprit på bajamajan).

I år kommer jag ta med mig en separat mp3-spelare att använda då mina medtävlare tystnar och går in i sin egen bubbla. En solcellsladdare tar jag också med för att ladda på mobilen. När jag är fullastad med mat och vatten räknar jag med att ha max tre kg på ryggen och om det regnar och jag har det mesta i klädväg på kroppen och inte har så mycket mat och vatten kanske det rör sig om ett kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar