lördag 5 april 2014

Det är förkylt!

Fan också! Igår när jag vaknade hade jag känningar i halsen. Jag körde lite halvhjärtad egenvård (frukt och kallpressad kokosolja) samtidigt som jag kolhydratladdade genom att äta mackor mellan huvudmålen. Kanske inte den bästa kombon, och ja, jag vet att kolhydratladdning är en omtvistad upladdningsmetod inför långlopp. Inte är det bättre idag när jag vaknade efter endast sex timmars sömn. Fortfarande tjock i halsen och nu lite täppt i näsan (fast jag kan andas med båda näsborrarna).

Förkylning och blommor är ett säkert vårtecken
Varför denna fokusering på en liten förkylning? Jo, om 15 timmar vid midnatt startar Ursvik Ultra, ett 75 kilometer långt löplopp jag är anmäld till. Gick ut på nätet och letade lite råd och snubblade över denna info på Vasaloppets hemsida, efter den läsningen känns det ganska lugnt att istället för löpning sikta på en 75 kilometers långpromenad i natt:

 Tumregler för träning vid förkylning
  • - Är du bara snuvig och/eller har lite ont i halsen, utan försämrat allmäntillstånd och utan allvarliga förkylningssymtom så går det bra att träna. Undvik högintensiv träning och korta det längsta långdistanspasset något, men fortsätt med låg- och medelintensiv träning.
  • - Har du rejält on i halsen, kraftig hosta som river i halsen och/eller bröstet eller känner att ditt allmäntillstånd är försämrat bör du endast träna korta och medellånga pass med låg eller som mest medelhög intensitet (ju tröttare du är, desto lägre intensitet).
  • - Är du rejält täppt i näsan och har ont över bihålorna så bör du vila från all regelrätt träning. Vardagsmotion som promenader och cykelturer i lågt tempo är fortfarande tillåtet.
  • - Rejält försämrat allmäntillstånd, med trötthet, en känsla av att vara tung i huvudet, frossa, lock för öronen eller smärta över bihålorna eller bröstet innebär att du ska vila helt från träningen och ta det mycket lugnt med vardagsmotionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar