söndag 13 april 2014

Förkylning och vadskada - en perfekt kombo

Att träna inför Fotrally skiljer sig från alla förberedelser jag tidigare gjort inför diverse lopp. Andra tävlingar kanske har varit långa, men de har ändå haft en tydlig inramning: att ta sig fram med hjälp av kroppen och möjligen något redskap en förutbestämd sträcka. Att träna inför ett marathon är förhållandevis lätt: spring massor av mil, gärna en del kortare intervaller, ett par längre pass runt tre mil i långdistanstempo och allt däremellan. Men att träna inför Fotrally?

Förra helgen gick jag 78 kilometer under 15 timmar i ett sträck. Men jag har ingen aning om vad som händer med kroppen om jag går i 24 timmar eller 36 eller 48. Vad händer med psyket när jag blir tröttare i musklerna och sömnigare och samtidigt inte har någon aning om vi som går kommer fortsätta en timme till eller ett halvt dygn?

Under kvällen passade jag på att ta ut komptid på jobbet och gick en dryg mils promenad på knappt två timmar. Förkylningen har inte släppt taget än, men vaden jag fick ont i för en vecka sedan kände jag knappt av. Om jag nu ska vara både skadad och förkyld är jag glad att de inträffar samtidigt. Mycket effektivare än om tillstånden skulle vara utspridda.

Sörmlandsleden, spartansk men ändå lite tillrättalagd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar