onsdag 19 mars 2014

Ett blogginlägg som kan rädda livet på dig

Jag var i kväll på en föreläsning med en av mina lagkamrater i Fotrally, PerOla. Det var en inspirationsföreläsning anordnad av Stockholms landstings idrottsförbund, SLIF. Föreläsningen avslutades av Ola Skinnarmo som med en blandning av göteborgsvitsar och historien om hur han förberedde sig och genomförde sin färd till Sydpolen, belyste nyttan med lågintensiv aktivitet som promenader.


Största behållningen hade jag ändå av Mai-Lis Hellénius, livsstilsforskare och professor vid Karolinska Institutet. På ett engagerat och medryckande sätt radade hon upp diagram från mängder av forskningsstudier kring livsstilssjukdomar och motion. Vissa saker var självklara, som att ett regelbundet motionerande minskar risken för att dö i hjärt- och kärlsjukdomar. Så lite som 1-1½ timmes promenad i veckan minskar risken för kvinnor att dö i hjärtinfarkt med 50 procent (i jämförelse med kvinnor som inte rör sig alls). En lite mer oväntad sak var att slanka otränade män har större dödlighet än överviktiga män som tränar.


Dålig kondition orsakar större dödlighet än fetma, rökning, högt blodtryck, högt kolestorol och diabetes. Bara 20 procent av Sveriges befolkning rör sig tillräckligt mycket. Även de som är relativt aktiva - med en regelbunden fysisk aktivitet med mer än 150 minuter i veckan - har en större risk för metabola syndromet* om de sitter mer än fyra timmar per dag framför TVn eller datorn. Jag kan fortsätta länge till, men jag rekommenderar den som är intresserad att titta in på Sundkurs där det finns mer info.


Med min träning i allmänhet tror jag inte att jag tillhör de 80 procent som rör sig för lite. Med min träning inför Fotrally där jag bland annat alltid står upp vid skrivbordet på jobbet, aldrig sitter på tunnelbanan och pendeltåget och dessutom går fler och längre promenader än någonsin ska det nog mycket till för att jag ska dö i förtid av någon av sjukdomarna omnämnda i denna blogg.




*Metabola syndromet = Bukfetma, låga nivåer av det goda skyddande HDL-kolesterolet, höga triglyceridvärden, högt blodtryck och högt blodsocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar