tisdag 21 april 2015

Två år, två upplägg

Nu är det bara drygt två månader kvar till starten för den långa marschen. Jag måste säga att jag var i bättre skick och mer förberedd förra året. Jag dras fortfarande med min diffusa benskada; min nuvarande fysioterapeut tror att det kan vara någon nerv bland ryggkotorna som är i kläm och som strålar ner i högerbenet. Idag gör det inte ont, men jag har en konstant molande känsla som jag vill bli kvitt!

Längdåkning i Ramundberget, fin träning inför Fotrally
Den här säsongen har det på grund av mitt ben blivit mer alternativ träning. Jag har fått träna mitt tålamod på konditionsmaskiner som jag förr har skytt som pesten. Nu har jag kört konditionspass på mellan en halvtimme och en timme och en kvart på motionscykel, crosstrainer, roddmaskin och stakmaskin. Den sistnämnda hade jag nytta av då jag föregående vecka var uppe i fjällen och åkte både längd och utför. Jag har de sista veckorna tagit mig an löpningen på ett försiktigt sätt. Nu är jag uppe i 3x3 minuter löpning varannan dag. Jag har känningar i mitt ben, men inte någon smärta.

Jag har inte heller gått så långt inför årets Fotrally som föregående säsong, som mest har det blivit drygt 14 kilometer. Många dagar blir det ett par kortare promenader på en halvtimme. Förra året var jag också mer fundamentalistisk när det gällde mitt sittande; jag stod ständigt upp på jobbet och vägrade sitta på pendeltåg och tunnelbana, allt för att förbereda kroppen på långvarig plåga. Inför förra årets Fotrally tränade jag även uthållighet på det mentala planet; jag lyssnade inte på musik eller ljudböcker under mina timslånga promenader. I år lyssnar jag på ljudböcker hela tiden.

Eftersom förutsättningarna för min uppladdning och mina egna förberedelser inför detta års Fotrally skiljer sig från förra årets ska bli spännande att se om det gör någon större skillnad för mitt resultat. Jag har svårt att föreställa mig hur mitt ben kommer reagera på många mils promenad, men om det går bra skulle det ju vara himla roligt att gå längre än förra årets 26 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar