fredag 6 juni 2014

Gångmarsch på nationaldagen

Jag har tillbringat den svenska nationaldagen med att gå sex mil. I vanliga fall brukar jag springa eller cykla till jobbet, men eftersom det är knappt tre veckor kvar till Fotrally passade jag på att ta en promenad. I går kväll gick jag till sängs tidigt och fick några timmars sömn innan jag gick upp vid midnatt. Jag kom iväg tjugo över ett och gick i drygt elva och en halv timme förutom några korta uppehåll för uppackning av mat ur ryggan och ett depåstopp vid Konsum i Järna.

Fötterna klarade sig riktigt bra i mina La Sportiva; trots en viss friktion hade jag inga blåsor vid framkomst. Jag kommer fortsätta med det vinnande konceptet att smörja in fötterna med Sportslick. Sportslick har dock inte funkat för att undvika skav mellan skinkorna, så jag testade en salva som heter Inotyl och den funkade klanderfritt. Min nya Haglöfsrygga funkade lika bra som vid förra långpasset trots att den var ganska fullastad. Jag testade även mina nya Klean Kanteen-flaskor och kommer nog nöja mig med att ta med en flaska och växla mellan sportdryck och vatten.

För övrigt kan jag meddela att sex mil är en lång promenad. Att gå dubbelt, tre eller kanske fyra gånger så långt kommer att bli en riktig utmaning. Jag har ett gäng olika målsättningar, så när jag klarat av ett mål (till exempel att gå 24 timmar) så har jag flera andra mål på lager, både kopplade till min egen och i förhållande till andras prestation.

Det märks också att det drar ihop sig till tävling i mitt lag Pirates of the Magelungen (för övrigt fortfarande felstavat på Fotrallys hemsida, trots offentliga påtryckningar). En av frågorna är hur prispengarna för bästa lag ska fördelas inom laget (att det finns andra lag som också kan vinna bortser vi ifrån). Jag är mest inne på att dela i lika delar, medan de andra verkar dra åt en mer konkurrensmässig fördelning av vinsten. Jag får väl försöka använda mina medlingskunskaper så vi alla blir nöjda.

En kul grej är att Fotrally kommer att direktsändas med både livekamera och studiotid hela loppet. Gå in på fejan och läs mer. Förhoppningsvis kommer jag att lägga upp små korta filmklipp under färdens gång och en och annan statusuppdatering lär det också bli. Så om du inte vill vara med eller stå och heja som publik kan du ändå följa mej och komma med käcka tillrop när jag behöver det som bäst.

Men varför inte passa på att anmäla dig? Det är tydligen några dagar kvar. Ja, självklart anmäler jag mig till Fotrally 2014.

Några av mina testade tillbehör, varav alla utföll till belåtenhet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar