lördag 3 maj 2014

På besök hos knotknäckaren

För drygt en månad sedan deltog jag i en mil var tredje timme, där jag sprang åtta mil under ett dygn. Under detta dygn genomfördes en tävling där jag vann pris i klassen "Bästa peppen". Mitt pris blev en kiropraktorbehandling. Lite besviken skrev jag att om någon ville byta tog jag gärna en tröja i utbyte.

Det blev inget byte och igår tog jag mig till Globen för mitt inbokade besök. Jag fick göra diverse övningar och kiropraktorn drog och ryckte i mig lite här och där. Det mesta såg bra ut, men jag var lite stel i högra foten. Kiropraktorn sa att det inte spelade så stor roll vid löpning, men när jag går kommer foten att vidröra marken under längre tid. Detta resulterar i att jag kommer belasta vänster ben mer, vilket antagligen var orsaken till att jag fick ont i vänster vad under Ursviks Ultra.

Jag fick ett par övningar och bokade ett återbesök. Ena övningen ser du nedan. Den andra kan du pröva själv. Stå med foten mot en vägg. Böj benet utan att släppa upp hälen och nudda väggen med knäet. Kolla hur långt ifrån väggen du kan stå med fötterna och fortfarande knäa väggen. Är det lika stort avstånd? Grattis! Annars kan du öva upp den svagare foten med denna övning en halv minut åt gången tre gånger per dag.

Nu kommer jag vara ännu mer förberedd inför Fotrally!

Stilstudie hos kiropraktorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar