tisdag 18 februari 2014

Jag stupar

Inför sommarens Fotrally fortsätter jag att ägna mig åt aktiviteter präglade av uthållighet. Jag tror att allt som är konditionsskapande och tidsödande bygger både den kroppsliga och mentala uthållighet som Fotrally kräver.


I helgen var jag uppe i Piteå på 40-årskalas. Födelsedagsbarnet hade den goda smaken att inbjuda till deltagande av Andörjan, Norrbottens största skidlopp. Sträckan var blygsamma 4 mil – blygsamt om jag jämför med Vasaloppets nio mil som jag åkt tre gånger. Vid alla tillfällen inför detta lopp har jag varit relativt god tränad med många mil både på rullskidor och på snö. Stockholms snöfattiga vinter och mina nya arbetstider har dock satt käppar i hjulet för samma förberedelser inför detta lopp. Jag började åka rullskidor sent och efter ett par turer kom den första snön. Inte tillräckligt för att åka skidor men tillräckligt för att sprida grus på vägar och gångbanor vilket inte främjar rullskideträning. Det blev ett uppehåll med stakträningen till i början av januari då det äntligen kom lite snö. Skidåkning tre dagar på raken resulterade i tre mil. Sen kom arbetsdagar och upptagna helger i vägen innan snön töade bort.


Väl uppe i Piteå fick jag i alla fall möjlighet att åka en mil längdåkning två dagar innan loppet. Fyra mils skidåkning inför ett fyra mils skidlopp resulterade i ett avslut som anspelar på namnet i denna blogg. När jag närmade mig målgång som siste man i min åldersklass blev jag påhejad av födelsedagsfirarna. Jag tänkte avsluta snyggt och gå i mål som en svensk skidåkare som vann någon final för några år sedan. Han stakade så kraftigt att bakändan på skidorna lyfte från snön när han närmade sig mål. Jag ville inte vara sämre och utförde samma manöver. Tyvärr avslutade jag inte lika stilfullt. En halvmeter innan mållinjen föll jag framlänges och landade pladask på ansiktet rakt i snön. Krypandes tog jag mig över mållinjen medan jag utstötte mitt segertjut.


Trött och sliten men ändå nöjd hade jag genomfört säsongens enda skidlopp.


Här skulle jag publicera en bild på när jag tuggar snö, men ingen av mina webbläsare vill göra mig den tjänsten. Sidan kanske uppdateras så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar